fbpx
M
Afbeelding decoratief e-book - Jouw Business Coach - Coaching voor Social media-managers

Een ijzersterk fundament voor jouw social media-business

door | mrt 12, 2024 | Coaching | 0 Reacties

In deze blog duik ik dieper in op het belang van een ijzersterk fundament voor jouw business. Een ijzersterk fundament is essentieel voor het succes van elke onderneming.

“Building a business is like constructing a house and just like a house needs a strong foundation, so does your business.”

Deze quote vat perfect samen waarom een ijzersterk fundament zo cruciaal is. Ik ontvang vaak berichten van social media-managers die worstelen met het zich onderscheiden, maar ik geloof er heilig in dat als jij een ijzersterk fundament hebt, dat dit easy peasy wordt.

Waarom een ijzersterk fundament zo belangrijk is

Het ondernemerschap zit vol hoogte- en dieptepunten; het gaat niet altijd in een stijgende lijn omhoog. Als je echter weet wie je bent, waar je voor staat en wat je met je bedrijf wilt bereiken, heb je een stevige basis om op terug te vallen.

Zo voorkom je dat je bij tegenslagen ontmoedigd raakt en niet meer afhankelijk bent van toevallige gebeurtenissen, zoals een sporadische klant. Het hebben van een consistente klantenstroom is een teken van een sterk fundament. Daarom vind ik het belangrijk om vijf essentiële elementen te benoemen voor het opbouwen van een solide basis.

1. Jij als ondernemer

Ik denk dat iedere marketeer het met mij eens zal zijn. Het allerbelangrijkste in de eerste stap is goed weten wie jij bent als ondernemer. En dan heb ik het niet zozeer over: “Ik ben Stefanie, ik ben 30 jaar en ik woon in Utrecht.” Nee, dat is niet wie ik ben als ondernemer. Dus ook niet per se wie ik ben als persoon.

Het zijn wat feitjes over mij, maar dat is niet wie ik in de kern ben. En ook niet in de kern waarom ik doe wat ik doe. Ik ben marketeer in hart en nieren. Ik werk al meer dan twaalf jaar in de marketing. Ik ben dol op verbinden, mensen aan elkaar verbinden, verschillende groepen met elkaar verbinden. Ik ben dol op mensen verder helpen.

En het grappige is, dat heb ik altijd al gehad. Dus al op de basisschool hielp ik anderen, ten koste soms van mijn eigen werk. Op de middelbare school was dat niet anders. En pas veel later, vorig jaar kwam ik in aanraking met mijn human design. En daarin stond ook dat dat blijkbaar mijn ding is om te doen hier op aarde.

Ik ben een generator, een experimenterende mentor. Dus een 3-5 profiel. Mocht je niks met human design hebben, lees dan snel verder. Wat er staat bij mij is “Het contrast in je profiel is dat enerzijds je het gevoel hebt dat je nooit echt uitgeleerd bent. Er is altijd een nieuwe manier om iets te doen. En anderzijds heb je de wens om mensen te helpen met hun uitdagingen door jouw oplossingen te delen. Je strategie en autoriteit zijn je vrienden. In je hoogste vorm, dus volledig in je kracht, ben je een inspirerende mentor voor mensen met specifieke uitdagingen. Jouw levenservaring is je wijsheid.”

Het is nog veel groter dan dat. Maar dat helpen, dat heeft er dus altijd al in gezeten. En het was heel grappig toen ik daar ineens achterkwam dat dat dus blijkbaar ook bij mij past.

Maar dat is ook volledig de reden waarom ik business coaching ben gaan doen. Niet vanwege mijn human design, want dat kwam pas later op mijn pad, maar ik wil mensen helpen. Ik wil mensen verder brengen. Ik wil mensen hun volledige potentieel laten benutten.

Maar het eerste deel van je fundament gaat dus over jou als ondernemer. Weet jij in de kern wie jij bent en waarom jij doet wat je doet? Dan is het tijd voor het tweede onderdeel.

2. Goede doelen stellen

Het tweede onderdeel is het stellen van goede doelen. Het gaat om het formuleren van jouw visie op de toekomst en het opstellen van doelen.

Dus, waar wil jij over een jaar staan? En waar wil jij over drie jaar staan? En waar wil jij over tien jaar staan? Dit geldt niet alleen voor jou als ondernemer, maar ook voor jouw bedrijf.

3. Jouw doelgroep

Het derde onderdeel van een sterk fundament is het grondig kennen van jouw doelgroep. Hier kan ik niet genoeg op benadrukken.

Als je jouw doelgroep door en door kent, zul je nooit meer generieke berichten plaatsen op Instagram. Ik zie namelijk nog steeds dagelijks, zelfs als ik slechts tien seconden aan het scrollen ben, dat bijna 90% van de berichten begint met waarom je een social media-manager nodig hebt. Maar ik heb helemaal geen social media-manager nodig. Dat is niet waarom ik op Instagram ben.

En ik denk dat jouw doelgroep dat ook nog niet beseft. Ze hebben bepaalde pijnpunten en verlangens, maar ze realiseren zich waarschijnlijk niet dat social media daar een oplossing voor biedt.

Hoe beter jij jouw doelgroep kent, hoe beter je jouw content kunt afstemmen. En ik geloof dat je nooit genoeg kunt leren over jouw doelgroep. Blijf dus altijd in gesprek en blijf onderzoeken, alleen zo kun je echt waardevolle content creëren.

4. Een future-proof aanbod

Het vierde element van een sterk fundament is een toekomstbestendig aanbod. Ik zie nog te vaak pakketten van social media-managers voorbijkomen voor €200,-, misschien €300,- euro per maand.

Als jouw doel is om €10.000,- euro per maand te verdienen, kun je nagaan hoeveel pakketten je moet verkopen en hoeveel klanten je daarvoor nodig hebt. Bereken ook hoeveel uur je daarvoor nodig hebt en of dat haalbaar is. Je wilt immers niet 100 uur per week werken, dat is voor niemand wenselijk.

Daarom is het belangrijk om een aanbod te hebben dat je op lange termijn kunt verkopen, zonder dat het je uitput, financieel in de problemen brengt of ongelukkig maakt. Het laatste onderdeel, zoals ik al eerder noemde bij het bespreken van het derde element over de doelgroep, is content die verkoopt.

Iedereen kan wel een leuk tekstje schrijven, maar niet iedereen kan content maken die daadwerkelijk converteert. Het is een kunst om content te creëren die jouw doelgroep aanspreekt en aanzet tot actie, of dat nu een aankoop is of een andere vorm van betrokkenheid. Dit zijn allemaal cruciale aspecten van effectieve contentcreatie, waar niet iedereen even succesvol in is.

5. Content that sells

Iedereen kan een leuk tekstje schrijven, maar niet iedereen kan converterende content schrijven. Content die ervoor zorgt dat jouw doelgroep zich begrepen voelt of aangezet wordt om te kopen. Het zijn allemaal onderdelen van content en niet iedereen slaagt erin om content te schrijven die daadwerkelijk verkoopt.

Dus het laatste onderdeel van dat sterke fundament is naar mijn mening content die verkoopt. Want hoe beter jij jouw aanbod kunt verkopen en hoe beter je dat kunt laten zien in verschillende vormen van content, hoe sneller je natuurlijk ook weer gaat verkopen en hoe sneller je nieuwe klanten hebt. En dat is precies, volgens mij, waarom jij onderneemt.

Jij wilt mensen helpen, je wilt mensen verder helpen, je wilt klanten aannemen, je wilt je bedrijf laten groeien. Dus content die verkoopt is het laatste onderdeel.

Liever luisteren naar de inhoud?

Ben jij klaar voor meer klanten & omzet?

Als business coach help ik je dolgraag naar het volgende level in jouw business. Neem een kijkje bij mijn coachingsaanbod, om te zien hoe jij jouw dromen kunt waarmaken. Klik hier om te zien hoe je dat doet.

Misschien vind je dit ook leuk…

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik ben Stefanie, Jouw Business Coach

Ik ben Stefanie & ik ben hier om jou te helpen naar jouw next level business

Ik begrijp als geen ander hoe je je voelt! In de 10+ jaar dat ik als social media-manager werk, ben ik van alles tegen gekomen.

Van de allerleukste klanten met de leukste opdrachten tot wanbetalers en zelfs juridische zaken. Been there, done that.

Categorieën