(0:02) Welkom bij Jouw Business Coach, de podcast, de podcast voor succesvolle social media managers. (0:09) In deze podcast leer je meer over sales, marketing en mindset om te kunnen vlammen met jouw business.
(0:15) Ik ben Stefanie, Jouw Business Coach en ik ben dol op actiegericht ondernemen.(0:21) Vind je de podcast interessant? Dan zou ik het super tof vinden als je hem deelt in je stories. Let’s go! (0:28) Hallo, ik heb wat nieuws bedacht en dat komt omdat ik twee dingen zie.(0:36)
Je hebt social media managers met een marketing achtergrond en je hebt social media managers die geen marketing achtergrond hebben.(0:44) En beide is natuurlijk hartstikke goed en hartstikke leuk, maar ik dacht waar kan ik jou nou bij helpen? (0:52) En ik denk dat marketing een heel belangrijk onderdeel is van social media beheer, omdat social media is een onderdeel van de marketing mix. (1:04) En ja, hoe fijn is het als jij kan bijspijkeren op een hele makkelijke en toegankelijke manier over marketing in mijn podcast.(1:14) Dus ben jij een social media manager zonder marketing achtergrond? Dan ben je hier aan het juiste adres.(1:24)
In deze podcast ga ik het met je hebben over de Know – Like – Trust funnel en dat is vaak uitgebreider dan alleen deze onderdelen. (1:37) Tegenwoordig is het namelijk meer een soort, hoe noem je dit in het Nederlands, een zandloper. (1:45) Het is namelijk de know like trust, try, buy, repeat en refer funnel.(1:52)
En ik weet niet of je al een beetje een idee hebt waar ik heen wil gaan en wat de fases inhouden. (1:57) Mocht je nou echt al alles weten over deze funnel, luister dan vooral lekker een andere podcast van mij, want ik ga vandaag deze funnel helemaal met je doornemen. (2:08)
De funnel neemt je eigenlijk mee, dus een soort customer journey.(2:15) Ik wil eigenlijk wegpleveren uit de marketing termen, want ik wil het juist makkelijk voor je maken. (2:19) De funnel neemt je mee van onbekende naar terugkerende klant en ook een klant die echt ambassadeur is. (2:30)
Dus je moet het zien, de know fase, dat is de allereerste fase en daarin leert iemand jou pas net kennen.(2:38) Ze hebben je website bekeken, ze zijn even op jouw social media profiel gekomen. (2:43) Ze hebben een reel van jou gezien, een advertentie is voorbij gekomen. (2:50) En in de know fase leren mensen jou dus echt kennen.(2:55) En dan heb ik het niet over door en door kennen, maar ze leren jou net kennen. (2:59) Je kan het zien als een eerste date. (3:02) Mensen ontmoeten elkaar en die weten eigenlijk verder nog niks van elkaar.(3:07) Maar ze weten wel, dit is iemand die ik of langer ga volgen of meteen weer ontvolg en geen vervolg date mee komt. (3:17) Dus ze leren jou kennen, het is een soort eerste indruk. (3:21) En op een gegeven moment, mochten ze jou dus interessant vinden, dan gaat jouw content hun opvallen.(3:30) Dus ze beginnen je op te merken. (3:33) En dat kan ook natuurlijk op verschillende kanalen en momenten zijn. (3:38) Dus het kan zijn dat ze jou zijn gaan volgen op Instagram en dat ze vervolgens een advertentie van jou op Facebook tegenkomen.(3:47) En omdat ze je opmerken, blijf je ook hangen. (3:52) En hoe meer zij jouw content blijven bekijken, hoe meer zij jou ook hopelijk leuk gaan vinden. (4:03) En dan gaan we dus naar de volgende fase.(4:06) De volgende fase waarin een potentiële klant of een onbekende eigenlijk zich bevindt voordat zij klant bij jou worden. (4:14) En in de like fase ga je merken dat die persoon jouw content ook daadwerkelijk gaat leuk vinden. (4:22) Dat ze gaan reageren op je stories, dat ze reageren op je posts, dat ze het misschien wel delen in hun eigen stories.(4:31) Ze beginnen jou echt steeds meer en beetje bij beetje leuk te vinden. (4:36) En ze weten ook in deze fase wat ze aan jou hebben. (4:40) Ze beginnen jou meer te zien.(4:44) Je post natuurlijk hopelijk, als je deze podcast luistert, met regelmaat. (4:50) Je bent met regelmaat online zichtbaar. (4:52) En naast dat ze je opmerken, denken ze ook hey, wat leuk.(4:57) En het zijn vaak ook in deze fase dat ze misschien wel reageren niet alleen op een interactiepool van je stories, maar ook gewoon als een DM. (5:07) En vinden ze je inmiddels leuk en steeds leuker. (5:15) En als jij dan in deze fase ook nog content deelt over jouw expertise en jouw kennisgebied, maar ook wel een stukje persoonlijke, personal branding, (5:29) dan zal je merken dat die mensen die jou leuk vinden ook steeds meer betrokken worden.(5:33) En, daar komt de volgende fase, je ook steeds meer gaat vertrouwen. (5:40) En de ene heeft hier een dag voor nodig en de andere heeft hier maanden voor nodig. (5:46) Dus weet dat dit kan allemaal langs elkaar lopen en ieder zijn eigen pad, zijn eigen weg is uniek.(5:56) Dus het is niet dat iedere onbekende binnen twee weken in de trust fase zit of binnen vier weken, nee. (6:05) De een heeft langer nodig dan de ander om jou te vertrouwen. (6:10) In deze fase ga je dus veel meer persoonlijke content delen, maar ook jouw kennisgebied, dus echt waarden delen.(6:21) En dat kan door middel van bijvoorbeeld een gratis download, een webinar, een challenge, een laagdrempelige manier om met jou samen te werken, (6:33) waarbij er dus niet echt betaald wordt voor de dienst. (6:36) Daarmee komen we ook meteen in de try fase. (6:39) Mensen kunnen proeven van jouw expertise, van jouw aanbod en die kunnen daarmee dus zien hoe jij werkt,(6:48) op wat voor manier jij dus werkt, hoe jij met mensen omgaat, hoe jij communiceert, hoe jouw vibe, jouw energie is.(6:57) En dat is heel erg van belang in de try fase. (7:01) Dus in de try fase draait het er heel erg om, hoe kunnen jouw volgers proeven van hoe jij werkt, (7:12) hoe kunnen zij een glimp opvangen van hoe het is om met jou te werken. (7:19) En dat is de try fase.(7:21) En zijn ze dan tevreden? Zijn ze dan enthousiast? Voelen zij jouw vibe? (7:28) Ja, dan komen ze in de buy fase. Dan willen ze bij jou kopen. (7:35) Ze zijn weg van jou.Ze hebben al die fases doorlopen. Ze hebben je leren kennen als onbekende. (7:42) Ze zijn je leuk gaan vinden.Ze zijn je gaan waarderen. (7:46) Vervolgens zijn ze je gaan vertrouwen op jouw kennis en hebben ze zelfs iets geprobeerd. (7:53) En dan is het moment daar.Ze kopen bij je. (7:56) En in deze fase moet je je afvragen, hoe kan ik ervoor zorgen dat hun ervaring zo optimaal mogelijk is? (8:07) Dus dan heb ik het over, je onboarding moet goed zijn.(8:12) De resultaten moeten daar zijn.(8:14) Jij moet als ondernemer en social media manager ook je aan je afspraken houden, (8:21) je verantwoordelijkheid nemen. De resultaten voor de klant moeten daar zijn. (8:26) En als alles echt picobello is, als alles echt on fliek is en je klanten zijn tevreden, (8:37) dan komt er een herhaal aankopen.(8:39) En hoe je dit kan zien is bijvoorbeeld je verkoopt een training of een cursus (8:45) en ze willen daarna bijvoorbeeld social media management bij je afnemen. (8:49) Of een repeat is ook, je hebt een starttermijn van drie maanden en ze willen met je verlengen (8:58) voor zes maanden of voor twaalf maanden. (9:01) Hoe kan je nog meer waarde toevoegen aan deze klant? (9:09) En ben je inmiddels die zes maanden doorgaan of daar zit niet eens per se tijd aan verbonden.(9:15) Maar na de repeat komt de refer fase. (9:19) En in de refer fase gaan zij testimonials met je delen. (9:23) Ze raden je aan bij weer hun vrienden, klanten, whatever.(9:30) Want ondernemers omringen zich graag met andere soort ondernemers (9:34) of met andere ondernemers die in dezelfde nief zitten. (9:38) Dus richt jij je op horeca ondernemers, dan kennen zij vast nog tien andere horeca ondernemers (9:42) waar ze goed contact mee hebben.(9:43) Of richt jij je op nagelstylisten.(9:46) Die hebben vast op Instagram ook contact met andere nagelstylisten. (9:50) En als ze in de refer fase zijn beland, dan kunnen die gesprekken zomaar en zo zijn (9:54) tussen die twee nagelstylisten van al jouw social media kanalen. (9:58) Die zien er altijd zo goed uit.(10:00) En dan zegt jouw klant, ja dat komt omdat ik met Stefanie, insert jouw eigen naam, samenwerk. (10:07) En dan zijn jouw klanten in de refer fase terechtgekomen. (10:15) Ik hoop dat ik zo een beetje de klantreis voor je duidelijk heb gemaakt.(10:20) Dus de marketing hourglass of zandloper voor je in jibberjanneke taal heb kunnen uitleggen. (10:32) En er zijn vast nog veel meer fases toe te voegen. (10:37) Maar ik denk dat dit de belangrijkste zijn.(10:40) Dus je gaat van onbekende, de no-fase, ze leren je net kennen. (10:45) En het kan ook zijn dat jij nu voor het eerst op mijn podcast terechtkomt en denkt, (10:48) hey, na deze podcast ga ik jou volgen. Dan kom je in de likefase terecht.(10:53) Ze leren je kennen, jij deelt content en ze leren je ook steeds beter kennen. (11:00) Ze vinden je leuker. (11:01) En vervolgens komt het moment dat ze je gaan vertrouwen, omdat jij of social proof deelt.(11:06) Je laat zien dat jij jouw echt kennis hebt. (11:11) Dat jij visie hebt op hoe de markt ontwikkelt. (11:15) Vervolgens komt de try fase, waarbij ze een e-book downloaden.(11:19) Ze vervolgen een webinar bij je. Ze doen een gratis minitraining. (11:24) Iets waarbij ze op een laagdrempelige manier kennis kunnen maken met jou als ondernemer, (11:31) maar ook met de manier waarop jij met klanten samenwerkt.(11:36) Nou, vervolgens komt de bye fase. (11:40) Hier is het van belang dat jij ze echt een fantastische ervaring biedt. (11:44) Dus alles moet goed zijn in deze fase.(11:46) Je omboording, je resultaten, het samenwerken, echt alles. (11:50) Want dan komt namelijk, als dat zo is, de repeat fase. (11:56) En in de repeat fase ga je ervoor zorgen, en dit noemen we in de Marketing Customer Lifetime Value, (12:03) je gaat ervoor zorgen dat je dat nog meer gaat verhogen.(12:09) Je gaat nog meer waarde toevoegen aan deze klant. (12:12) Dus hoe kan je ervoor zorgen dat deze klant nog meer eigenlijk koopt, nog meer van je afneemt. (12:19) Dus kan je hem gaan upsellen naar een ander product? (12:22) Of kan je je termijnen verlengen bij deze klant? (12:25) En is de klant tevreden en lopen ze de fases door? (12:29) Dan zijn ze aangekomen in de refer fase.(12:32) En dat is de fase waarin ze reviews gaan delen. (12:36) Of jij ze om reviews natuurlijk moet vragen, maar ze ook je aanraden aan anderen. (12:43) Ik hoop dat ik het zo voor je duidelijk heb kunnen maken.(12:48) Dat je nu een klein beetje meer weet over de gedachtegang achter van onbekende tot klant, (12:55) tot ambassadeur. (12:59) En ik ben heel benieuwd op welke fases ontbreekt het nog eigenlijk bij jou op dit moment? (13:07) En waarmee ga je eerst aan de slag? (13:11) Ik struikelde een beetje over mijn woorden, maar ik ga hem niet enderten. (13:15) I’m sorry.(13:16) Maar het lijkt me leuk als je me een DM stuurt om te laten weten van joh, (13:21) ik hoorde je net iets zeggen over onboarding, ik heb dat nog niet goed staan. (13:25) Daarmee ga ik aan de slag. (13:27) Of ik heb eigenlijk nog geen goed lead magnet.(13:30) Ik heb one ebook, maar die promote ik nog niet goed. (13:32) Daar ga ik mee aan de slag.(13:34) Of ik deel op dit moment nog veel te weinig social proof.(13:38) Dus terug in de trust fase. (13:40) Daar ga ik echt mee aan de slag. (13:42) Laat het me vooral weten.(13:44) En ik chat graag met je verder via de DM op Instagram via jouw business coach. (13:49) Tot de volgende!
0 reacties