fbpx
M
Afbeelding decoratief e-book - Jouw Business Coach - Coaching voor Social media-managers

Podcast Transcriptie #21 Dit is de basis van iedere succesvolle social media-business

door | jan 25, 2024 | Coaching | 0 Reacties

(0:00) Hey, wat leuk dat je luistert naar een nieuwe podcast en vandaag wil ik het met je hebben over een ijzersterk fundament. (0:10) 

Want een ijzersterk fundament is eigenlijk de basis van elke succesvolle business. (0:19) En om daarmee te beginnen wil ik even een quote met je delen.(0:25) Building a business is like constructing a house and just like a house needs a strong foundation, so does your business. (0:34) Beter kan ik het zelf niet uitleggen, want een sterk fundament is de fundering, ja je hoort het al in de woordkeuze, van jouw business. (0:48) 

En ik krijg regelmatig dm’s van social media managers die het lastig vinden om zich te onderscheiden en dat ze niet goed weten hoe ze dat moeten doen, (1:01) want er zijn al zoveel social media managers en misschien klinkt dit voor jou als luisteraar wel bekend, (1:08) want het klopt er zijn zoveel social media managers, maar ik geloof er heilig in en ik weet zeker dat als jij een sterk fundament hebt, (1:16) dat al deze twijfels verdwijnen als sneeuw voor de zon.(1:25) Hmm, ik ben even niet zo zeker of dit een gezegde is. (1:32) Over het algemeen ben ik niet zo goed in de woordvolgenorde van gezegdes, maar ik denk dat je begrijpt wat ik bedoel. (1:40) De zon is inmiddels gaan schijnen, vorige week hadden we sneeuw, de sneeuw is ook verdwenen en zoals de sneeuw is verdwenen voor de zon, denk ik dus, (1:53) gaan ook jouw twijfels en jouw onzekerheid verdwijnen als je aan de slag gaat met jouw fundament.(1:58) 

En ik ga in deze podcast de vijf basisprincipes met je bespreken en ik wil jou vast vertellen dat je je kan aanmelden voor mijn challenge. (2:10) Ik ga namelijk maandag 5 februari een challenge organiseren waarbij we in vijf dagen jouw ijzersterke fundament gaan neerzetten, (2:18) zodat potentiële klanten gewoon niet meer om jou heen kunnen. (2:23) Jij wordt echt de go-to girl voor jouw klant, voor jouw niche.(2:32) En ook al heb je misschien nu nog geen niche, no worries, daar ga je achterkomen tijdens de challenge. (2:37) En als je die wel hebt, dan ga je alleen maar jouw niche beter en beter leren kennen. (2:42) Dus als je wil aanmelden en ik kan je verzekeren, doe het zeker.(2:49) Zelfs ik ga na al die jaren ondernemen hem opnieuw doen om hem aan te scherpen, om mijn fundament te optimaliseren. (2:57) Dus aanmelden kan via mijn Instagram, jouw business coach of via de link in de show notes. (3:08) Ik zal het er even bij zetten, zodat je er gewoon gemakkelijk op kan klikken en je direct kunt aanmelden voor de challenge.(3:15) En ik hoop je te zien op 5 februari. (3:18) En wat misschien wel leuk is om te vertellen, we gaan vijf dagen lang een challenge doen. (3:23) En op dag vijf, dus vrijdag 9 februari, ga ik live voor een Q&A.(3:28) Dus ben je er tijdens de challenge niet helemaal uitgekomen, heb je er nog vragen over, dan kan je ze mij natuurlijk direct stellen. (3:37) Laten we met de podcast beginnen. (3:39)

 Ik hoop dat je na de intro al een beetje de urgentie voelt om aan de slag te gaan met jouw fundament.(3:46) En als je al een keer dat fundament hebt geformuleerd, om daar toch nog even kritisch naar te kijken. (3:52) Maar ik zal je vertellen waarom het zo belangrijk is. (3:54) Want als jij een ijzersterk fundament hebt, dan weet je waar je op terug kunt vallen.(4:01) Business, we zouden allemaal wel willen dat het in een stijgende lijn omhoog gaat, maar dat is niet zo. (4:09) Het gaat met ups en downs. (4:12) En ja, als jij weet wie jij bent, waar jij voor staat en wat jij te doen hebt met jouw business, dan weet je ook waar je op terug kunt vallen.(4:23) En dan ga je niet down the drain als het even tegen zit. (4:26) Daarnaast ben je ook niet meer afhankelijk van bijvoorbeeld mazzeltjes. (4:31) En met mazzeltjes bedoel ik een klant die bij jouw klant wordt en eigenlijk twee maanden daarna heb je weer geen nieuwe klant.(4:47) Dus dat noem ik mazzeltjes, geen consistente klantenstroom. (4:50) Dus de ene maand heb je drie nieuwe klanten en dan heb je weer zes maanden niemand en dan heb je weer een eentje nieuwe klant. (4:56) Dan heb je geen consistente klantenstroom en dat betekent ook dat je nog niet een hele sterke fundering hebt staan.(5:04) Voor mij zijn er vijf onderdelen belangrijk bij een ijzersterk fundament. (5:10) En ik denk dat iedere markteer daar wel met mij over eens is. (5:17) 

Het allerbelangrijkste in de eerste stap is goed weten wie jij bent als ondernemer.(5:23) En dan heb ik het niet zozeer over, ik ben Stephanie, ik ben 30 jaar en ik woon in Utrecht.(5:29) Nee, dat is niet wie ik ben als ondernemer. (5:33) Dus ook niet per se wie ik ben als persoon.(5:35) Het zijn wat feitjes over mij, maar dat is niet wie ik in de kern ben. (5:40) En ook niet in de kern waarom ik doe, wat ik doe. (5:45) Ik ben markteer in hart en nieren.(5:51) Ik werk al meer dan twaalf jaar in de marketing. (5:55) Ik ben dol op verbinden, mensen aan elkaar verbinden, verschillende groepen met elkaar verbinden. (6:02) Ik ben dol op mensen verder helpen.(6:05) En het grappige is, dat heb ik altijd al gehad. (6:09) Dus al op de basisschool hielp ik anderen, ten koste soms van mijn eigen werk. (6:16) Op de middelbare school was dat niet anders.(6:19) En pas veel later, vorig jaar kwam ik in aanraking met mijn human design. (6:25) En daarin stond ook dat dat blijkbaar mijn ding is om te doen hier op aarde. (6:31) En als dit wat zwevig voor je klinkt, fine.(6:34) Maar ik ben er blijkbaar om mensen verder te helpen. (6:39) Ik heb hem er even bij gepakt, omdat ik geen dingen wil zeggen die niet kloppen. (6:48) Ik ga hem even voor je voorlezen wat er staat in mijn profiel.(6:51) Ik ben een generator, een experimenterende mentor. (6:57) Dus een 3-5 profiel. (6:59) Mocht je niks met human design hebben, ga dan vooral even een paar minuten verder.(7:04) Of een minuutje. (7:06) Wat er staat bij mij is. (7:09) Het contrast in je profiel is dat enerzijds je het gevoel hebt dat je nooit echt uitgeleerd bent.(7:17) Er is altijd een nieuwe manier om iets te doen. (7:20) En anderzijds heb je de wens om mensen te helpen met hun uitdagingen door jouw oplossingen te delen. (7:25) Je strategie en autoriteit zijn je vrienden.(7:29) In je hoogste vorm, dus volledig in je kracht, ben je een inspirerende mentor voor mensen met specifieke uitdagingen. (7:36) Jouw levenservaring is je wijsheid. (7:40) Dat was dus een stukje uit mijn human design.Het is nog veel groter dan dat. (7:44) Maar dat helpen, dat heeft er dus altijd al in gezeten. (7:49) En het was heel grappig toen ik daar ineens achterkwam dat dat dus blijkbaar ook bij mij past.(7:56) Maar dat is ook volledig de reden waarom ik business coaching ben gaan doen. (8:00) Niet vanwege mijn human design, want dat kwam pas later op mijn pad. (8:03) Dan dit idee voor jouw business coach.(8:08) Maar ik wil mensen helpen. Ik wil mensen verder brengen. (8:12) Ik wil mensen hun volledige potentieel laten benutten.(8:15) En dan zit er nog een laagje dieper en dat vertel ik je in de challenge. (8:20) Dus mocht je meedoen, dan kom je echt mijn diepere why te weten. (8:24) Het gaat een stukje over mijn verleden.(8:28) Maar het eerste deel van je fundament gaat dus over jou als ondernemer. (8:34) 

Weet jij in de kern wie jij bent en waarom jij doet wat je doet? (8:42) De tweede onderdeel is goede doelen stellen. (8:51) Jouw visie op de toekomst en daarbij jouw doelen formuleren.(8:54) Dus waar wil jij staan over een jaar? (8:58) En waar wil jij over drie jaar staan? (9:00) En waar wil jij over tien jaar staan? (9:03) Niet alleen als ondernemer, maar ook met jouw business. (9:11) 

Het derde onderdeel van een ijzersterk fundament, dat is jouw doelgroep door en door kennen.(9:19) En ik kan er niet vaak genoeg op hameren.(9:22) Want als jij jouw doelgroep door en door kent, dan zal je nooit meer dertien in een dozij berichten plaatsen op Instagram. (9:30) Ik zie namelijk nog steeds elke dag, als ik nou hooguit tien seconden aan het scrollen ben, zie ik zeker wel, (9:39) nou zoveel berichten als je kan zien, 90% van de berichten beginnen, waarom jij een social media manager nodig hebt. (9:46) Ik heb helemaal geen social media manager nodig.(9:48) Dat is helemaal niet waarom ik op Instagram zit. (9:52) En ik denk dat jouw doelgroep dat ook nog niet beseft. (9:55) Ze hebben bepaalde pijnen en ze hebben bepaalde verlangens, (9:58) maar ze hebben waarschijnlijk het grootste deel nog steeds geen idee dat social media daar de oplossing voor is.(10:06) En hoe beter jij jouw doelgroep kent, hoe beter jij je content kunt maken. (10:11) En ik denk dat je nooit uitgeleerd bent over jouw doelgroep. (10:15) Dat je altijd weer moet blijven onderzoeken, in gesprekken moet blijven gaan.(10:22) Alleen dan kan je echt goede content maken. (10:27) 

Onderdeel 4. (10:31) Het vierde element van een ijzersterke fundering is wel een future-proof aanbod. (10:39) Ik zie nog te vaak pakketten van social media managers voorbijkomen aan 200, misschien 300 euro in de maand.(10:47) Als jij als doel hebt om 10.000 euro in de maand om te zetten, (10:52) reken maar uit hoeveel pakketten je moet verkopen en hoeveel klanten jij dus nodig hebt om aan die 10.000 euro te komen. (11:00) En bereken dan ook nog eens even hoeveel uur je daarnaar kwijt bent en of dat wel lukt. (11:05) Of je niet 100 uur in de week aan het werk bent, want dat wil niemand, oprecht niet.(11:10) Dus een future-proof aanbod waarbij je dus langere tijd het aanbod kan verkopen, (11:20) zonder dat jij down the drain gaat, zonder dat jij failliet gaat, zonder dat je er ongelukkig van wordt. (11:30) 

En het laatste onderdeel, en ik noemde het net al even bij onderdeel 3 in je doelgroep. (11:39) Het laatste onderdeel is content that sells.(11:44) Iedereen kan een leuk tekstje schrijven, maar niet iedereen kan converterende content schrijven. (11:50) Content die ervoor zorgt dat jouw doelgroep zich begrepen voelt of aangezet wordt om te kopen. (12:01) Het zijn allemaal onderdelen van content en niet iedereen lukt het om content te schrijven die je ook daadwerkelijk verkoopt.(12:09) Dus het laatste onderdeel van dat ijzersterke fundament is in mijn ogen content that sells.(12:17) Want hoe beter jij jouw aanbod kan verkopen en hoe beter jij dat in bepaalde vormen van content kan laten zien, (12:24) hoe sneller je natuurlijk ook weer gaat verkopen en hoe sneller je nieuwe klanten hebt. (12:29) En dat is precies, volgens mij, waarom jij onderneemt.(12:33) Jij wil mensen helpen, je wil mensen verder helpen, je wil klanten aannemen, je wil je bedrijf groeien. (12:41) Dus content that sells is het laatste onderdeel. (12:47) 

Ik heb nu in deze podcast de vijf onderdelen besproken van een ijzersterk fundament en ik ga ze nog even kort voor je opnoemen.(12:55) Nummer één is jij als ondernemer. Twee is goede doelen stellen. Drie is jouw doelgroep door en door kennen.(13:03) Vier een future proof aanbod en nummer vijf content that sells. (13:09) En mocht jij daar nou echt mee aan de slag willen gaan, wil jij dat helemaal uitdiepen en wil jij dat fundament ijzersterk neerzetten? (13:18) 

Meld je dan aan voor de challenge van 5 februari, want ik ga je helemaal meenemen in elk onderdeel. (13:26) Zoals je al merkt, zijn het vijf onderdelen.Elke dag is een onderdeel en ik ga je de theorie erachter vertellen. (13:33) Ik ga je opdrachten geven, zodat je echt dat fundament supergoed neer gaat zetten. (13:38) Zodat jij in 2024 jou echt weet te onderscheiden van jouw concurrenten en jezelf als expert weet te positioneren.(13:48) 

Voor nu wil ik je bedanken voor het luisteren naar deze podcast. (13:51) En vond je het leuk, dan vind ik het heel erg fijn als je dat met me deelt in een DM of in je stories. (13:58) Nou, dat komt lekker mijn mond uit.Vergeet me vooral niet te taggen. (14:05) Dankjewel en ik spreek je snel weer.

Misschien vind je dit ook leuk…

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik ben Stefanie, Jouw Business Coach

Ik ben Stefanie & ik ben hier om jou te helpen naar jouw next level business

Ik begrijp als geen ander hoe je je voelt! In de 10+ jaar dat ik als social media-manager werk, ben ik van alles tegen gekomen.

Van de allerleukste klanten met de leukste opdrachten tot wanbetalers en zelfs juridische zaken. Been there, done that.

Categorieën